ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

سرپرست حجاج ايراني : جدا بودن خط مشي حج از روابط سياسي و حوادث منطقه

  • 14 مرداد 1394
  • 16:36
  • 0 دیدگاه
  • 2228 بازدید
  • Article Rating
سرپرست حجاج ايراني : جدا بودن خط مشي حج از روابط سياسي و حوادث منطقه

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان قم ، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در همايش سراسري مديران حج تمتع 1394 كه در مجتمع ياوران مهدي قم برگزار شد، شرايط حج امسال را نسبت به گذشته ويژه و خطير ارزيابي و بر همكاري و هوشياري بيشتر در به سرانجام رساندن حجي آرام و مطلوب تأكيد كرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به شرايط دشوار و پيچيده خاورميانه و جهان اسلام، گفت: يك تفكر اشتباه و پيش‌بيني غلط با تحريك اجانب ملت‌هاي اسلامي را به خود مشغول كرده و جنگ‌هاي منطقه‌اي به راه انداخته‌اند به تصور اين‌كه مي‌توانند در مدت يك هفته يا 10 روز كشوري را در اختيار بگيرند و سلطه‌گري كنند.

جدا بودن خط مشي حج از روابط سياسي و حوادث منطقه

سرپرست حجاج ايراني خاطرنشان كرد: كساني كه گروه‌هاي تندرو و افراطي را به وجود آورده‌اند امروز خودشان به آسيب اين گروه‌ها گرفتار شده‌اند، و معلوم هم نيست بتوانند به اين زودي اين فتنه را خاموش كرده و از بين ببرند.

وي با بيان اين‌كه دشمن با تبليغات غلط و مغرضانه ذهن مردم دنيا را از واقعيت‌ها و حقايق منحرف كرده است، اظهار داشت: عناصر جاهل و فريب خورده را تحريك كرده‌ و آن‌ها را به جان ملت‌ها انداخته‌اند و از اين طريق مسلمانان را به خود مشغول كرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به تحركات سياسي روزهاي اخير، خاطرنشان كرد: اين تحركات نويد اين موضوع را مي‌دهد كه گفت‌و‌گوهاي منطقه‌اي آغاز شود.

وي با بيان اين‌كه فريضه حج را از روابط سياسي دو كشور و حوادث منطقه جدا مي‌دانيم و نبايد اين مسائل سبب شود كه نسبت به حاجيان سخت‌گيري و براي آنها مشكل ايجاد شود، بر حفظ ارتباطات براي رسيدن به اين هدف تأكيد و ابراز اميدواري كرد كه در روزهاي آينده تحولات جديدي در جهت نزديك شدن كشورهاي منطقه به يكديگر صورت پذيرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه نتيجه تلاش كارگزاران حج در طول سال را در اين ايام دانست و گفت: آنچه امسال در حوزه فرهنگي قابل اجرا بود اعم از نحوه اداره جلسات، محتواي جلسات، شيوه توجيه زائران و وسائل كمك‌آموزشي و اطلاع‌رساني‌هاي به موقع، آماده و براي روحانيان ارسال شده است.



نقش ويژه آموزش و اطلاع‌رساني در حج امسال

وي با بيان اين كه محصولات مورد نياز فرهنگي در سايت اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري نيز قرار داده شده است، از مديران خواست تمام تلاش خود را در جهت بالا بردن سطح دانش و بينش زايران به كار گيرند.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با تأكيد بر اين‌كه هرگز نبايد زائر بدون توجيه و آموزش به حج اعزام شود، خاطرنشان كرد: شوراي فرهنگي بايد فعاليت‌هاي خود را با جديت پيگيري كند تا زائر ما نسبت به سال گذشته بيشتر توجيه شود.

ارتباط مجازات دو خاطي فرودگاه جده و عمره سال آينده

سرپرست حجاج ايراني در اين زمينه به حادثه فرودگاه جده و بحراني كه به دنبال آن ايجاد و عمره تعطيل شد اشاره و ابراز اميدواري كرد كه تا فرارسيدن موسم حج دو مامور خاطي فرودگاه جده به اشد مجازات برسند تا بتوان براي عمره سال آينده برنامه‌ريزي كرد.

وي تبليغ، شيوه ارشاد، نحوه بيان مسائل و احترام گذاشتن به شخصيت زائران را هنر دانست و با تأكيد بر سرمايه‌گذاري در اين زمينه، تصريح كرد: مديران كاروان‌هاي حج براي جلب رضايت بيشتر زائر در زمينه‌هاي فرهنگي سرمايه‌گذاري كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به آموزش‌هاي مجازي و نرم‌افزارهاي مختلفي كه تهيه شده است، گفت: كتاب اخلاق و آداب سفر، عرفان حج، اسرار حج و كتاب و سي‌دي مكه‌شناسي و مدينه‌شناسي تهيه شده است كه آن را در اختيار زائران قرار دهيد.

وي با بيان اين‌كه نيازمند كار تشكيلاتي به جاي كار انفرادي هستيم، اظهار داشت: حج براي خدا است و حجي كه براي خدا باشد اثر دارد؛ وقتي كار براي خدا انجام شد ديگر منيت‌ها بايد كنار رود و اگر كدورتي هم حاصل شود، بايد رفع و همكاري‌ها بيشتر شود و حرف جمع را هم بپذيريم.

سرپرست حجاج ايراني شعار حج، بصيرت، معنويت و همدلي اسلامي را شعار حج امسال عنوان كرد و گفت: حج سراسر معنويت و هدف از آن ايجاد تحول روحي و اخلاقي در مردم است و طبيعي است اگر اين فريضه الهي با بصيرت و با هدف وحدت امت اسلامي انجا گردد ثمرات ارزشمند فردي و اجتماعي را در پي خواهد داشت و بصيرت نيز هوشياري بيشتر نسبت به گذشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر حضور مستمر مديران را در كاروان‌ها به ويژه براي هدايت زائران و نيز در مراسم مختلف ضروري دانست و تصريح كرد: حج امسال با تلاش منسجم و كوشش‌هاي همه دست اندركاران ان‌ شاالله بسيار باشكوه‌تر و بهتر از سال‌هاي گذشته برگزار خواهد شد.

امتیاز به خبر :