جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

اکبر رضایی : زائران اربعین بدون ویزا و پوشش بیمه به عراق سفر نکنند

اکبر رضایی : زائران اربعین بدون ویزا و پوشش بیمه به عراق سفر نکنند

 

اکبر رضایی مدیر حج و زیارت استان قم به زائران اربعین توصیه کرد: ضمن ثبت نام در سامانه سماح ، هرچه سریعتر نسبت به دریافت گذرنامه معتبر اقدام کرده و بدون ویزا و پوشش بیمه به عراق سفر نکنند.

اکبر رضایی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در خصوص برگزاری مراسم حماسی پیاده روی اربعین حسینی(ع) گفت: با توجه به اینکه استقبال مردم برای حضور دراین مراسم حماسی هر سال رو به افزایش است، همه نهادهای نظام از سال گذشته بصورت کاملاً نظام یافته وارد این عرصه شدند تا با تمام توان به زائران اربعین خدمت رسانی کنند.

وی افزود: البته اگر تمام ظرفیت نظام هم بکار گرفته شود با توجه به خدمات رسانی به خیل عظیم زائران در زمان مشخص با محدودیت هایی مواجه خواهیم بود لذا این فرآیند بنام ساماندهی نامگذاری شده و تلاش می شود که ارائه خدمات به زائران و همچنین عزیمت زائران به مرزها و همچنین در عراق عزیمت زائران به کربلا روانتر و بهترصورت گیرد که البته در این راستا شاهد ظرفیت های عظیم مردمی در ایران و عراق هستیم.

وی ادامه داد: از این رو سال گذشته بعد از مراسم اربعین ستادی بدین منظور شکل گرفت که بخش های مختلف این ستاد در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل، بهداشت و درمان، تغذیه ، اسکان، امنیت و … برنامه ریزی های لازم را انجام داده اند که این ستاد در حال حاضر تحت مدیریت وزارت محترم کشور قرار گرفته است و همه دستگاه ها در این حوزه کارهای ارزشمندی انجام داده اند و کار ساماندهی را دنبال می کنند.

مدیر حج و زیارت استان قم با بیان اینکه زائران اربعین از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه عازم عراق می شوند، سامانه سماح راه اندازی شده که از شهریور فراخوان عمومی برای ثبت نام در این سامانه انجام شده است تا هریک از مشتاقان زیارت اربعین دراین سامانه ثبت نام نمایند.

اکبر رضایی با بیان کرد: تاکنون در قم بیش از 25 هزار نفر درسامانه سماح نام نویسی کردند و منتظریم تا یک گروه از سرکنسولگری کشور عراق به قم بیایند و با کمک کاروان‌ها، ویزای زائران در قم صادر شود.

رضایی در خصوص لزوم داشتن گذرنامه برای عزیمت به سفر اربعین گفت: سال گذشته با توجه به سیل عظیم مشتاقان با طرف عراقی توافق شد که در زمان ازدحام جمعیت و در روزهای پایانی اعزام زائران، عده ای بدون گذرنامه از مرزها عبور کنند، اما امسال با توجه به شرایط خاص حاکم در عراق و بدلیل فراهم آوردن شرایطی برای امنیت بیشتر زائران، بهیچ وجه این امکان میسر نخواهد بود البته فرماندهی محترم نیروی انتظامی نیز بارها بر این موضوع تأکید کردند که عبور از مرزها بدون گذرنامه امکان پذیر نیست.

اکبر رضایی افزود: گذرنامه زائران اربعین برای عزیمت به عراق باید حداقل ۴ ماه اعتبار داشته باشد که لازم است مشتاقان حضور در این مراسم هرچه سریعتر نسبت به دریافت گذرنامه معتبر اقدام کنند.

وی دراین باره افزود: بر اساسا توافق صورت گرفته با طرف عراقی همچنین قرار است علاوه بر سفارت عراق در تهران و کنسولگری های عراق در قم و برخی دیگر از شهرها نیز امکانات صدور ویزا فراهم شود که در این خصوص اطلاع رسانی لازم را به عمل خواهد آورد.

ایشان در سخنانش به ظرفیت قابل توجه مردمی در خدمات رسانی به زائران اربعین اشاره کرد و گفت: چه در مسیرهای عراق و چه در مسیر شهرهای ایران تا مرز موکب های زیادی ایجاد شده که از جمله خدمات آنها توزیع مواد غذایی است و در قم نیز همانند سال گذشته موکب حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر کربلا راه اندازی میگردد. خیرین نیز می توانند در این زمینه مشارکت نمایند 

وی به امکانات حمل و نقل برای زائران اربعین اشاره کرد و بیان داشت: سازمان پایانه ها، استانداری قم و شهرداری و سپاه پاسداران نقش خوبی در حوزه حمل و نقل ایفا می کنند و امکانات خوبی فراهم کرده اند.

امتیاز به خبر :