پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

جزئیات هزینه حج تمتع

  • 14 اردیبهشت 1392
  • 18:21
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 935 بازدید
  • Article Rating
به گزارش خبرنگار حج نیوز بیست و پنجمین نشست شورای عالی مدیریت سازمان حج و زیارت پیش از ظهر امروز به ریاست حجةالاسلام و المسلمسین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت تشکیل شد.
آقای دکتر موسوی در آغاز نشست با تبریک و شادباش فرخنده زاد روز صدیقه کبری (س) به شرکت کنندگان در جلسه پیرامون منزلت بانوی دو عالم گفت :قاعده ای وجود دارد که شاید از نگاه بسیاری از افراد پیرامون عظمت حضرت فاطمه زهرا(س) مغفول مانده است.خداوند متعال هنگامی که نعمت بزرگی به انسان می دهد ،او را به شکرانه آن نیز فرامی خواند. بطور نمونه در سوره کوثر می فرماید « انا اعطیناک الکوثر فصلی لربک و انحر » یعنی به تو خیر زیاد که همان وجود نازنین صدیقه کبری(س) است را عطا کردیم ،پس باید نماز را برپا داری . همین شیوه در سوره «نصر» هم آمده است « اذا جاء نصرالله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افوجا فسبح بحمد ربک .....» در این سوره مبارکه در قبال نعمت پیروزی از پیامبر (ص) می خواهد تا تسبیح خدای را بجا آورد لذا این یک قاعده کلی است و مخاطب آن فقط پیامبر(ص) نیست بلکه برای همه ما هست چون قرآن و تمام آیات آن ،دستور العملی برای زندگی و خطاب های آن به پیامبر،متوجه همه انسان هاست.از این جنبه سوره کوثر در حد بیان یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک دستور الهی است تا همه به سبب وجود نعمت حضرت زهرا (س) خدا را سپاس گویند.در برابرنعمت های الهی باید سپاسگزار و شاکر باشیم و نماز بجا آوریم.
وی افزود : در بیان عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که مولا علی (ع) در نامه خود به معاویه می گوید: من افتخار می کنم که برگزیده زنان عالم از ماست و حمالة الحطب (زن ابولهب ) از شماست.حضرت زهرا (س) فقط برای زنان الگو نیست،مردان هم باید او را بعنوان الگوی حیات فردی و اجتماعی خودقرار دهند.سیره دخت رسول الله (ص) دردفاع از ولایت ،عبادت و تهجد ،رفتارهای اجتماعی و تعامل او با مردم بویژه همسایگان برای همه اسوه قلمداد می شود.عبادت های طولانی و دعای او برای مردم زبانزد همه بزرگان عالم است.حدیث " الجار ثم الدار از گفته های گهربار این بانوی بزرگ می باشد.
رییس سازمان حج و زیارت سپس به تبلیغات و جنجال های رسانه ای انجام شده پیرامون هزینه تمام شده حج تمتع سال 92 اشاره و گفت: ما انتظار داریم همه دلسوزان نظام و مردم در این زمینه کمک کنند، برخی بدنبال سیاسی کاری و عوام فریبی هستند که از آنان خواهش می کنم ،عرصه اجرایی حج را سیاسی و در آستانه انتخابات ،فضای جامعه را ملتهب نکنند.بدون تردید دامن زدن به این موضوع باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم های بین المللی نوعی عوام فریبی است.
در حال حاضر قیمت ارز مبادله ای در حدود 2650تومان می باشد و نسبت به سال گذشته به دو برابر و نیم رسیده است که بطور طبیعی در محاسبه نرخ قیمت حج تمتع تاثیر مستقیم داشته است . هر نهاد یا فردی که توانایی کاهش نرخ ارز را دارد و می تواند در این زمینه کمکی کند از او استقبال می کنیم بی شک در این امر مسئولیت متوجه همگان می باشد.مهمترین عامل آن نیز تحریم های ظالمانه است .در مجموع باید این واقعیت را پذیریفت که قیمت ارز افزایش یافته و در همه عرصه ها حتی دارو و غذای مردم تاثیر گذاشته است. .البته ما تلاش کردیم تا قیمت تمام شده هزینه های خدمات ارائه شده به زائران ایرانی در عربستان باتوجه به تورم موجود تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد و حتی کمتر هم محاسبه شود.بطور نمونه در زمینه تغذیه و تدارکات نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشتیم اما چون کشور میزبان هزینه را به دلار محاسبه می کند معادل ریالی آن در داخل کشور بدلیل افزایش نرخ دلار و ارز بیشتر از سال گذشته شده است.
مشاور رییس جمهور در ادامه گفت : عده ای نیز اعلام کرده اند ،باید ثبت نام حجاج به روز باشد تا مردم در نوبت حج و عمره نباشد .خوب ما هم این نظر را داریم ولی کسی که این نطریه را داده، نباید متوجه باشد که براساس سیاست های گذشته ، هم اکنون حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند. آیا می شود این جمعیت را نادیده گرفت؟چرا برخی نمی خواهند واقعیت ها را بپذیرند.؟
دکتر موسوی در خصوص میزان محاسبه سود سپرده ها نیز افزود : بارها اعلام شده که سپرده های حج و عمره در اختیار سازمان نیست و در دست بانک هاست ،آنها نیز بر اساس قوانین و دستورالعمل های حاکم بر نظام بانکی کشور عمل می کنند.با این حال بنده در راستای دفاع از حقوق زائران ایرانی بارها با مسئولین بانک ها جلسه گذاشتم و دوستان نیز حضور داشتند و از آنها خواستیم که در محاسبه میزان و درصد سود سپرده زائران تجدید نظر کنند.دغدغه من و همکارانم اینست که بتوانیم فشار را بر زائران کم کنیم و اجرای « طرح تعدیل عوامل اجرایی » حج تمتع 92 در همین راستا بوده که با عملیاتی شدن آن حدود 600 هزار تومان از سرانه هر زائر کاهش یافته است یابد.این مبالغ قبلا از جیب زائر تامین می شد.یعنی طرح کاهش 1000 نفر از عوامل اجرایی را در قیمت متوسط حج تمتع امسال (یعنی 10 میلیون ) ضرب کنیم معلوم می شود که چه مبلغی بدست می آید .این اقدام را در راستای تحقق حماسه اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری در حوزه محدود حج و زیارت به انجام رسانده ایم که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها ما را قادر خواهد ساخت تا 1000 نفر از کسانی که در صف نوبت حج قرار دارند زودتر از موعد مقرر به سرزمین وحی اعزام نماییم.
رییس سازمان حج و زیارت در تبیین علل فضا سازی های اخیر گفت : بنده می دانم برخی کانون های قدرت بخاطر قطع سهمیه های خاص بدنبال جوسازی علیه سازمان حج و زیارت و مدیران و کارکنان سختکوش و تلاشگر آن هستند.آیا مگر سازمان نرخ ارز را گران کرده و قیمت آن را تعیین می کند؟ مجلس و دولت در لایحه بودجه بدلیل شرایط اقتصادی کشور عدم تخصیص ارز مرجع را تصویب کرده اند . برخی هم در حوزه اعزام زائر به عتبات قبلا به نان و نوایی رسیده بودند، امروز که با اجرای طرح اعزام متمرکز استانی زائران توسط سازمان و کاهش قیمت تمام شده تورهای زیارتی منافع این عده از بین رفته و جلوی دکان داری آنان گرفته شده اینان بدنبال فرصتی برای انتقام جویی بودند که بدون توجه به واقعیت های کشور این موضوع را محملی برای حمله به سازمان حج و زیارت و انتقام از مدیران قرار داده اند.آدم هایی که منافشان را از دست رفته می بیینند اقدام به جوسازی می کنند.بطور نمونه در سال گذشته اعلام کردیم نقل و انتقال فیش «عمره» ممنوع است اماخبرنگاری با ذوق زدگی و بدون درک تفاوت عمره و تمتع به میان فروشندگان فیش تمتع رفته و این را بعنوان خیرمایه گزارش خود قرار داده بی آنکه برای مخاطب فرق عمره و تمتع را توضیح دهد و بداند که نقل و انتقال فیش تمتع از لحاظ حقوقی و قانونی ممنوع نبوده و نیست.بلکه نقل و انتقال فیش عمره به جز برای منسوبین درجه یک ممنوع شده است.مغالطه کاری به چه بهایی و برای چه هدفی انجام می شود؟!!!!
حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی اظهار کرد :قیمت حج تمتع 92 پس از آنالیز ریز نرخ خدمات و بررسی های کارشناسی در کمیسیونی متشکل از افراد خبره وبا حضور ذیحساب ،مسئول حراست و رییس اداره حقوقی محاسبه و اعلام می شود و در این راستا بسیاری از دستگاههای نظاتی همچون بازرسی ،دیوان محاسبات و بعثه مقام رهبری از فرایند کار مطلع می باشند اما با این وجود ما بر اعضای کمیسیون و ذیحساب فشار آوردیم تا نرخ هزینه ها را تا حد ممکن جایی که امکان دارد برای زائران کاهش دهند.در هر حال تحریم های ظالمانه بین المللی آثاری دارد که افزایش نرخ ارز تابعی از همین موضوع است.از همین جا اعلام می کنم بنده! از همه کسانی که می توانند در این راه به ما کمک کنند و نرخ ارز را کاهش دهند اعم از مجلس شورای اسلامی دولت و سایر نهادها استقبال می کنیم. اگر دوستان کمک کنند ما هر کجا که توانستیم هزینه ها را کاهش دهیم مابه التفاوت آن را در اسرع وقت تقدیم مردم خواهیم کرد.اگر حداقل قیمت حج تمتع در سال گذشته بر مبنای ارز 1260 تومانی 4/5 میلیون تومان بوده در سالجاری قیمت دلار به 2650 تومان رسیده که طبق نرخ آن قیمت حداقلی حج تمتع در سالجاری 9 میلیون تومان بوده است.
آقای دکتر موسوی در ادامه برخی شاخص های احتساب قیمت حج تمتع را تبیین و ابراز داشت: بطور نمونه قیمت مسکن برای هر زائر ایرانی در عربستان بین 58 تا 84 دلار است این در حالی است که هزینه یک تخت در هتل های تهران معادل 180 دلار برای یک مسافر است.حال اگر کسی می تواند هتلی با کمتر از این قیمت در عربستان برای ما اجاره کند از مساعی وی استقبال می کنیم .هزینه ورود به عربستان سعودی برای هر زائر خارجی معادل 297 ریال عربستان بوده و این فقط برای زائران کشور ما نیست بلکه شامل همه کشورهاست.هزینه خیام در منا و عرفات و ورودیه برای هر زائر 176 دلار اعلام شده است.و این قیمت برای سایر کشورها ثابت می باشد. نرخ هزینه حمل و نقل ترددی و برون شهری برای هر نفر 228 دلار و .سرانه بهداشت و درمان هر زائر ایرانی طی 30 روز اقامت در عربستان 54 دلار است.که در تلاش هستیم آنرا به نصف برسانیم.
مشاور رییس جمهور با مقایسه میزان خدمات و هزینه حج در ایران و ترکیه گفت : در حال حاضر هزینه حج تمتع برای هر نفر در کشور ترکیه آنهم برای 15 روز بدون دادن وعده های غذایی روزانه برابر با 4600 دلار می باشد اما هزینه هر زائر ایرانی در حج تمتع با احتساب حداکثر 45 روز و ما با تامین بهترین وعده های غذایی و پذیرایی ،بهداشت و درمان و غیره بین 3866 تا 4700 دلار اعلام شده و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است که با خدمات بیشتر و هزینه کمتر زائران را روانه سرزمین وحی می کند.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت : ریز تمام هزینه های حج تمتع بطور شفاف و مشخص در نزد ذیحساب موجود است و همه دستگاههای بر آن نظارت دارند لذا همه کسانی که بدنبال اطلاع از واقعیت هستند می تواند به ذیحساب مراجعه و اسناد را مشاهده کنند.ما چیزی برای پنهان کردن از مردم نداریم چون مردم را محرم و ولی نعمت خود می دانیم.به همگان سفارش می کنم بگذارید حج امسال همانند سال گذشته آرام و روان صورت گیرد .باید واقعیت تبعات افزایش نرخ ارز را پذیرفت و همه دستگاههای و نهادها واقعیت حاکم بر کشور را بپذیرند.جو سیاسی و انتخاباتی را به حوزه سازمان حج و زیارت تزریق نکنید، از خدا بترسید .ربط دادن این مساله را به موضوع انتخابات اوج بی تقوایی است.
هرکس در هرجایی آنالیز و ریز هزینه های حج تمتع 92 را بخواهد ،سازمان حج در خدمت او خواهد بود تشریف بیاورند تا کلیه زوایا و امور برایشان توضیح داده شود.به همکارانم نیز سفارش می کنم ،دوستان !برخی بدنبال حاشیه سازی هستند تا شما را از کار اصلی که همان خدمت به زائران بیت الله الحرام منحرف سازند شما به تبلیغات آنان توجه نکنید و با تلاش بیشتر وظایف محوله را دنبال کنید. البته تدوین فعالیت ها و جزئیات کارها بسیار مهم است و صحبت هایی که از تریبون های عمومی می شود ناشی از عدم اطلاع است اگر ما بتوانیم در قالب فیلم و تهیه گزارش مکتوب فرایند کارهای مربوط به حج را به مردم بیان کنیم بسیاری از ذهنیت ها مرتفع خواهد شد.در خصوص موضوع طرح اعزام متمرکز زائران به عتبات ترتیبی اتخاذ گردد که جلساتی با حضور نمایندگان و مدیران استان های مشمول طرح برگزار شود تا دستاوردهای این طرح تبیین گردد.
آقای موسوی سپس به عملیات اجرایی حج 92 اشاره کرد و گفت : تا دو هفته آینده ان شاءالله کلیه ظرفیت های مربوط به حج تمتع 92 تکمیل گردد.
مشاور رییس جمهور در ادامه گفت: به شما مدیران تاکید می کنم ،علاوه بر صرفه جویی هایی که تاکنون در تعیین قیمت حج بعمل آمده در زمینه اسکان ، تغذیه و حمل و نقل تا جاییکه ممکن است صرفه جویی گردد.عملیاتی شدن « طرح کاهش عوامل اجرایی » و صرفه جویی حاصل در هزینه های حج سالجاری را به همه شما عزیزان تبریک می گویم که توانستید در جهت کمک به زائران گام بلندی بردارید.

پیرامون کاهش نرخ بلیط هواپیماهای سعودی و داخلی رایزنی ها را ادامه دهید تا نرخ اعلام شده از سوی ایرلاین ها یعنی رقم 769 دلار کاهش یابد.آخرین اطلاعات رسیده حکایت از آن دارد که علیرغم اینکه نماینده هواپیمایی سعودی در تهران زیر بار کاهش نرخ بلیط نمی رفت ، اما پیگیری های انجام شده بویژه در عربستان نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده وانتظار می رود بلیط ایرلاین های ایرانی وسعودی برای هر زائر به 690 دلار برسد و این گام بسیار مثبتی است یعنی بطور متوسط حدود 70 الی 80 دلار را از هزینه حج تمتع سال 93 را کاهش خواهد داد.

رییس سازمان حج با بیان جزئیات قیمت گذاری حج 92 افزود: قیمت تمام شده مسکن باتوجه به درجه بندی هتل ها حداکثر 84 دلار و حداقل 58/5 دلار است آنهم برای اقامت 30 الی 35روزه حجاج می باشد .یعنی مبلغ فوق را در تعداد مدت زمان اقامت ضرب و حاصل آنرا استخراج کرد.هزینه تغذیه روزانه زائر که شامل سه وعده صبحانه ، نهار و شام بهمراه سرویس پذایرایی میوه و غیره حدود 12/5 دلار محاسبه شده است .ورودیه عربستان و خیام منا و عرفات بطور سرجمع 27/176 دلار می باشد.اما حمل و نقل درون و برون شهری در طول مدت اقامت زائر ایرانی در عربستان 228دلار است. اما هزینه بهداشت و درمان طی مدت زمان استقرارحجاج ایرانی برای هر نفر باید به 21 دلار برسد و این ارقام به غیر از هزینه هایفرهنگی و عملیاتی می باشد.

وی در راستای مقایسه قیمت حج سال گذشته و حج 92 ادامه داد : باتوجه به داده های فوق وارز 1260 تومانی قیمت جج در سال گذشته معادل 5/4 میلیون تومان بود ، بطور طبیعی هنگامی که نرخ ارز در سالجاری به 2650 ریال جهش پیدا می کند قیمت حج طی سال 92 نیز به 9 میلیون می رسد.لذا واقعیت اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از نوسان و جهش قیمت ارز بوده و نباید آنرا بحساب کسی دیگر گذاشت. همه موظفند طبق واقعیت های موجود اظهار نظر نمایند.باز هم تاکید میکنم سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات مشترک آنالیز قیمت ها را به تمامی کسانی که در این زمینه دیدگاههای مخالفی دارند ارائه کند.

آقای دکتر موسوی سپس افزود: سازمان ،بانک را مکلف نموده تا برای همه زائران حساب کوتاه مدت افتتاح تا در صورت اخذ تخفیف در همه سطوح خدماتی حج مانند تخیف حاصل شده در بلیط هواپیما ،مابه التفاوت آنرا بشکل اتوماتیک وار به زائر مسترد و بحساب او واریز گردد.درهمین راستا و با کاهش 1000 نفری عوامل در سرجمع حدود 620 هزار تومان از هزینه های زائران کسر می شود بطور قطع اگراین مبلغ را در کل ضرب نماییم هزینه بالای خواهدبود.خداوندمتعال را بابت برگزاری آرام و وروان حج تمتع سال گذشته شاکر و سپاسگزارم ، همچنین درطول مدت کمتر از یک سال حضور در سازمان حج ، توانستیم علیرغم کارشکنی ها و مخالفت برخی افراد و گروهها طرح های بزرگ و مفیدی همچون تعدیل عوامل اجرایی حج ، و اعزام متمرکز استانی زائران عتبات را آغاز و عملیاتی کنیم که بحمدالله در هر سطحی نتایج خوبی کسب شده است.

آقای دکتر موسوی پیرامون تکمیل ظرفیت کاروان های حج تمتع سال 92 نیز گفت: در فراخوان نوبت اول ظرفیت 61 هزار نفر را اعلام کردیم که 40 هزار و 524 نفر از ظرفیت مرحله اول تکمیل شد. برای مرحله دوم جهت دارندگان قبوض و دیعه گذاری تا مورخ 20/9/84 فراخوان داده ایم تا ظرفیت بعدی پیش بینی شده نیز تکمیل گردد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.