جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

بانوان ایرانی متانت زن شیعه را در حج نشان دهند

  • 19 شهریور 1392
  • 09:49
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1020 بازدید
  • Article Rating
بانوان ایرانی متانت زن شیعه را در حج نشان دهند
آيت‌الله رضا استادی، امام جمعه قم شامگاه دوشنبه 18 شهريور ماه در همايش حجاج تمتع قم در سالن ورزشی سپاه علی ابن ابيطالب(ع) با بیان اینکه پرداخت خمس و زكات و بدهی حجاج پیش از سفر به سرزمين حج بايد مورد توجه قرار گيرد گفت: حج در لغت به معنای قصد حركت به سمت خدا است و بايد از كسانی كه از طرف حاجی مظلوم واقع شده‌اند حلاليت طلبيده شود.

وی ابراز كرد: انسان در سفر حج از امورات زندگی دنيوی جدا می‌شود از این رو حاجی بايد ارتباط كاری خود را با داخل ايران نیز قطع كند چرا كه قرار است حاجی يك ماه را طوری بگذارند که يك عمر نمونه‌ای برای زندگی معنوی همراه با رعايت دستوارت خدا باشد.

امام جمعه قم بيان كرد: در سفر معنوی حج ممكن است مشكلاتی در ارتباط با ساير حجاج، مديران و روحانيون كاروان بوجود آيد اما بايد صبر و شكيبايی داشت تا خاطرات خوشی از اين سفر باقی بماند.

وی يادآور شد: آموزش مسائل حج امری ضروری است و البته نبايد برخی اعمال حج را برای خود سخت بگيرند، حج مسائلی دارد كه بايد پيش از سفر آموزش داده شود و از سفارشات امام راحل بوده است که مردم در يادگيری مسائل حج اهتمام مناسب را داشته باشند.

بانوان از خوش لفظی پرهیز کنند

آيت‌الله استادی ادامه داد: نبايد اين گونه باشد كه برخی خانم‌ها برای چانه‌زدن موقع خريد خوش‌لفظی كنند و بايد زنان حجاب خود را به خوبی در مراسم حج حفظ كرده و متانت يك زن شيعه را در تمامی مراسم حج نشان دهند.

وی با بیان اینکه سفر حج سفری منحصر به فرد و معنوی است تاکید کرد: سفر حج سفر سوغاتی نبوده و سفر عبادت است و بايد حاجی نماز و عبادت را در اولويت قرار دهد.

دبير شورای عالی حوزه‌های علميه با بیان اینکه ايران مدعی كشوری است كه مردم آن اهل نماز و قرآن هستند لذا نبايد در حج به دنبال بازار و خريد رفت گفت: ما با وهابی‌ها اختلافات جزئی نداريم و آنان روی جهالت مسائلی را بيان می‌كنند كه ما قبول نداريم اما در سفر حج مجبور به زندگی با آن‌ها هستيم و نبايد عده‌ای در خيابان مسجد پيامبر نماز بخوانند و بايد زيارت و نماز را داخل مسجد به جا آورد.

وی تاكيد كرد: اگر سازمان حج و زیارت یا بعثه مقام معظم رهبری كتاب دعای مخصوصی دارد مردم همان را در اختيار داشته باشند و هنر نيست كه مفاتيحی در دست داشته باشيم كه در حج ما را دچار دردسر كند زیرا برخی اوقات به تقيه نيازمنديم.

آيت‌الله استادی افزود: نبايد بهانه به دست وهابی‌ها داده و باعث شكست خود شويم؛ اگر در قبرستان بقيع يك سنی يا وهابی فارسی صجبت می‌كند بهترين جواب به او فاصله گرفتن از او است.

وهابیون بی منطق‌اند؛ زائران مجادله نکنند

وی بيان كرد: اگر یک وهابی عليه اهل‌ بيت (ع) صحبت می‌كند نبايد به او اعتنا كرد چرا كه وهابيون منطقی نيستند و تنها از روی جهالت و تعصب خود سخن می‌گويند.

وی ابراز كرد: امروز تكفيری‌ها در دنيا به دنبال برخوردهای خشن هستند و نبايد بی جهت در بحث‌ها و جمع‌های وهابی‌ها در اماكن مقدس در عربستان شركت كرد و هيچ جزوه يا كتابی نيز نباید از آن‌ها قبول كرد.

امام جمعه قم افزود: كتاب‌های زيادی در عربستان عليه شيعه توزيع می‌شود و نبايد به اين كتاب‌ها اعتنا كرد؛ همين كار باعث خواهد شد كه وهابيون بهانه‌گيری نكرده و مزاحمت ايجاد نكنند.

وی بيان كرد: در مقابل نادانی وهابيون بايد درايت داشته باشيم تا اعمال و كردار ما برای خود و همسفرانمان دچار زحمت نشود.

آيت‌الله استادی افزود: كسانی كه پيش از اين حج رفته‌اند و وضعيت مالی مناسبی دارند اما خواهر يا برادر نيازمندی دارند بايد به اقوام خود كمك داشته باشند و نبايد از مستحبات واجب‌تر از حج مجدد غافل شويم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.