پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

ديدار سرپرست حجاج و رييس سازمان حج بامراجع

ديدار سرپرست حجاج و رييس سازمان حج بامراجع
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و آقاي مهندس سعيد اوحدي رييس سازمان حج وزيارت كشور، در سفري يك روزه به شهر مقدس قم با تعدادي از مراجع عظام تقليد ديدار و گفت و گو كردند.

براساس اين گزارش، نماينده ولي فقيه و رييس سازمان حج وزيارت به ديدار حضرات آيات ناصر مكارم شيرازي، جعفر سبحاني، لطف الله صافي گلپايگاني، عبدالله جوادي آملي، وحيد خراساني، حسين نوري همداني، موسوي اردبيلي و شبيري زنجاني رفتند و گزارشي از فعاليت‌هاي فرهنگي و اجرايي حج سال جاري را به مراجع عظام تقليد ارائه كردند.

سرپرست حجاج ايراني در اين ديدارها گفت: امسال آرامش خاصي در حج حاكم بود و اكثريت قريب به اتفاق زائران نيز رضايت خوبي از برنامه‌هاي حج امسال داشتند، خوشبختانه پروازها نيز در عمليات حج امسال بصورت ميانگين حدود ۱۱ دقيقه بيشتر تاخير نداشت.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: در مدت اقامت در سرزمين وحي از هتل‌ها به صورت سرزده سركشي شد و ميزان رضايت عمومي در ميان زائران، امسال بيشتر از سال گذشته بود.

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت در ادامه تصريح كرد: در چند سال گذشته ديپلماسي حج را از ديپلماسي عمومي كشور جدا كرديم تا روابط سرد سياسي دو كشور تاثيري در خدمت رساني به حجاج نداشته باشد در عين حال به ديپلماسي عمومي كشور كمك كند.

وي گفت: امسال به طور محسوس تنفر از تندرويها و حركت‌هاي تكفيري كه در جهان اسلام بوجود آمده است در ميان زائران بسيار به چشم مي‌خورد و همه اين موضوع را محكوم مي‌كردند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: زائران كشورهاي اسلامي موضع جمهوري اسلامي را در اين باره مي‌پذيرفتند كه طايفه گري و شيعه هراسي توطئه اجانب و بيگانگان است و خواهان اين بودند كه جبهه جديد اعتدالي در سطح بين المللي ايجاد شود و علما و دانشمندان جهان اسلام با همكاري يكديگر در اين باره چاره انديشي كنند.

سرپرست حجاج ايراني افزود: ايران اسلامي در جهان اسلام تكيه گاه امت اسلامي است و بسياري علاقه مند هستند كه جمهوري اسلامي به عنوان الگو در سطح بين الملل عمل كند.


امسال حج از نظر معنوي و مادي تحول خوبي داشته است

حضرت آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد در اين ديدار اظهار داشت: گزارش‌هاي ارائه شده نشان مي‌دهد كه امسال حج از نظر معنوي و مادي تحول خوبي داشته است، استفاده از تجربيات گذشته و برنامه ريزي دقيق دليل اصلي اين موفقيت به شمار مي‌آيد.

اين مرجع تقليد در ادامه به بيان چند نكته مهم درباره مساله حج و عمره پرداخت و افزود: آموزش‌ها بايد به زائران افزايش يابد و همچنين در مساله عفاف و حجاب بايد به زائران گوش زد شود و بدانند كه آنها سفيران فرهنگي ايران شناخته مي‌شوند و حفظ شان و جايگاه زن باعث عزت و عظمت اسلام خواهد شد.

وي همچنين توجه به مسائل معنوي را از جمله موضوعات مهم دانست و تصريح كرد: زائران عزيز بايد بدانند اين فرصت مهمي را كه به دست مي‌آورند از اهميت بسزايي برخوردار است و نبايد با بازارگردي آن را هدر دهند.


روحانيون كاروان‌ها از ميان افراد تحصيلكرده و آشنا به زبان‌هاي خارجي انتخاب شوند

براساس اين گزارش، حضرت آيت الله العظمي جعفر سبحاني در اين ديدار ضمن تجليل از خدمات ارائه شده در حج امسال به بيان برخي نكات مهم پرداخت و تصريح كرد: روحانيون كاروان‌ها بايد از ميان افراد تحصيلكرده و آشنا به زبان‌هاي خارجي انتخاب شوند تا بتوانند به وظايف خود در اين سفر بخوبي عمل كنند.

وي ادامه داد: توجه به آموزش‌هاي تخصصي براي روحانيون بسيار مهم است و اين عزيزان بايد متخصص در مسائل مرتبط با حج و آشناي كامل به زبان باشند تا در آموزش به زائران و ارتباط با ديگر ملت‌هاي مسلمان موفقيت بيشتري بدست بياورند.

اين مرجع تقليد تاكيد كرد: روحانيون كاروان‌ها بايد به مسائل معنوي زائران توجه بيشتر داشته باشند و حالات معنوي را در آن‌ها افزايش دهند تا در بازگشت از حج و عمره متحول شوند.


حج و عمره بايد هميشه پابرجا باشند

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نيز در اين ديدار حج را جايگاه مهمي دانست و يادآور شد: حج از جهات مختلف حائز اهميت و نبايد از اين فريضه مهم غفلت كرد.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: حج در بيداري مسلمانان و آگاه كردن آن‌ها به مسائل همديگر بسيار اهميت دارد و در اين كنگره عظيم مي‌توانند بسياري از مشكلات خود را برطرف كنند.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني تاكيد كرد: حج و عمره يك فرصت ارزشمند است و اين دو فريضه بايد هميشه پابرجا باشند و مسلمانان جهان اسلام بايد به سرزمين وحي اعزام شوند تا عظمت اسلام به جهانيان نشان داده شود.

وي تصريح كرد: هر چه حج با عظمت و شكوه خاصي برخوردار شود، عظمت و عزت اسلام در جهان نمايان‌تر و دشمنان ذليل‌تر خواهند شد.

اين گزارش حاكي است، حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت حج، اظهار داشتند: حكومت اسلامي بايد حج را اقامه كند، امري كه در زمان ائمه معصومين عليهم السلام به دليل محدويت‌هاي اعمال شده براي آنان مقدور نبود.

حضرت آيت الله جوادي آملي يادآور شدند: با استناد به آيه «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ. . .» حج فقط اختصاص به ثروتمندان و پول دارها ندارد بلكه عموم مردم صاحبان اصلي حج هستند و آنان هستند كه مي‌توانند پيام جهاني حج را به ديگران منتقل مي‌كنند.

علما در فتاواي خود مسائل، مشكلات و كثرت فراوان حجاج را مد نظر داشته باشند

وي همچنين به موضوع مناسك حج پرداخت و افزود: بر علما و انديشمندان ديني لازم است كه در خصوص حج در فتاواي خود مسائل، مشكلات و كثرت فراوان حجاج در سال‌هاي اخير را مد نظر داشته باشند، تا حجاج بيشتري امكان تشرف به حج را پيدا كرده و با سهولت اعمالشان را انجام دهند.

اين عالم برجسته حوزه علميه قم با بيان اينكه حكومت اسلامي بايد حج را اقامه كند نه برگزار، بيان داشت: سر اينكه به ما دستور دادند نماز را اقامه كنيد و نه اينكه نماز بخوانيد اين است كه نماز ستون دين است، ستون دين هم خواندني نيست، اقامه كردني است، حج نيز اقامه كردني است نه برگزار كردني.

حضرت آيت الله جوادي آملي تاكيد كرد: وقتي نماز اقامه شد، جامعه و مردم ما از فحشا و منكر دور مي‌مانند، اما تا زماني كه تنها به دنبال خواندن نماز باشيم تاثيري مهمي محروم مي‌مانيم.

وي يادآور شد: خداوند در سوره حج مي‌فرمايد: «وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» و همچنين فرموده است: «وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». از اين آيات استفاده مي‌شود كه مكه براي مردم پابرهنه است مكه جايي است كه پياده‌ها بيايند. نبايد گفته شود مكه گنجايش ندارد؛ هم اكنون مكه حداقل۱۰ ميليون نفر ظرفيت دارد.

اين مرجع تقليد، معضل اساسي جهان اسلام را عدم وحدت دانسته و اذعان داشت: علماي مذاهب اسلامي براي ايجاد وحدت ميان مسلمانان به صورت جدي اقدام كنند و در مرحله اول با دقت به موضوع دشمن شناسي بپردازند. چرا كه صهيونيسم و آمريكا با همه مذاهب اسلامي و با اصل اسلام دشمن است و اگر امروز از برخي گروه‌ها حمايت مي‌كند فردا نوبت دشمني با آنان خواهد شد.

اين گزارش مي‌افزايد، حضرت آيت الله حسين نوري همداني نيز در اين ديدارها حج را عبادتي دانست كه بيشترين ارتباط را با امور سياسي به‌ويژه سياست خارجي دارد.

استاد برجسته حوزه علميه قم به حب و بغض در اسلام اشاره كرد و افزود: روايت داريم كه دين جز حب و بغض چيز ديگري نيست و البته هر يك در جاي خود بايد مورد توجه قرار گيرند؛ بغض هم در صورتي كه خشم مقدس براي دفاع از دين باشد لازم است.

شيعيان به حج نروند ضرر اصلي متوجه خودشان خواهد بود

اين مرجع تقليد افزود: بعضي وقت‌ها از ما سوال مي‌شود كه عربستان سعودي از پول حجاج براي تجهيز تكفيري‌ها استفاده مي‌كند و چرا بايد به حج برويم؟ در پاسخ مي‌گوييم: عربستان آنقدر منابع نفت و گاز دارد كه به پول حج نيازي ندارد و اگر شيعيان ميدان را خالي كرده و به حج نروند ضرر اصلي متوجه خودشان خواهد بود.

همچنين در اين ديدارها حضرت آيت الله موسوي اردبيلي ضمن تجليل از برنامه‌هاي اجار شده در حج خاطر نشان كرد: تحولات كنوني حج جمهوري اسلامي ايران با گذشته بسيار متفاوت است.

حضرت آيت الله العظمي شبيري زنجاني نيز در اين ديدارها با اشاره به افزايش سهميه عمره گزاران در سال جاري گفت: اين بشارت خوبي است و اميدورايم تحقق يابد و عاشقان مكتب اهل بيت عليهم السلام توفيق بيشتر پيدا كنند تا به اين فريضه بپردازند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.